Îmi plac noutăţile când vine vorba de cărţi, de aceea am sentimentul bucuriei atunci când aflu despre noi apariții editoriale. E dificil să ții pasul cu ele, căci editurile nu par dispuse să le lase cititorilor răgaz pentru alte preocupări. Și, oricum, pentru un cititor îmbibat de pasiune, nu există alte preocupări. Dimpotrivă. Ar vrea să devoreze tot ceea ce e nou și bun, la fel de mult ca și ceea ce e consacrat. Povești prinse între file, dornice să se lase descoperite. Iată ce ne-au pregătit cei de la Editura UNIVERS în miez de vară.
O călătorie în India, Gonçalo M. Tavares
Traducere Laura Bădescu
Bloom
pleacă în India, în căutarea înţelepciunii sau a unei femei. De fapt, caută
uitarea, după două tragedii care i‑au răpit totul. Străbate până în India drumul cel mai
lung, cel care trece prin şapte mii de cărţi citite şi prin Europa întreagă.
Însă, ajuns la destinaţie, Bloom va descoperi că Occidentul şi Orientul vorbesc
aceeaşi străveche limbă a prădătorilor.
Scriitorul portughez Gonçalo M.
Tavares, născut în 1970, a fost recunoscut încă din primii ani ai carierei sale
ca un fenomen literar. Romanul său Jerusalém a fost distins în 2005 cu Premiul
José Saramago pentru tinerii scriitori sub treizeci şi cinci de ani. În discursul
ţinut la ceremonia de decernare a premiului, José Saramago a spus: „Gonçalo M.
Tavares nu are dreptul să scrie atât de bine la numai 35 de ani: îţi vine să‑l
pocneşti!“. În 2010, Aprender a rezar na Era da Técnica a primit în Franţa
prestigiosul Prix du Meilleur Livre Étranger. Seria de zece volume O
Bairro, tradusă în 20 de ţări, descrie un cartier utopic în care evoluează, în
scurte povestiri filosofico‑ludice, personaje precum domnul Valéry, domnul Calvino,
domnul Walser sau domnul Brecht. Cărţile lui Gonçalo M. Tavares sunt traduse în
patruzeci şi şase de ţări, critica literară îl aclamă ca pe un „geniu
înnăscut“, un „autor incredibil“ (Courrier international), iar lista premiilor
primite în Portugalia şi în străinătate e impresionantă. Călătorie în India, un
„roman în versuri“ care poate fi citit ca o poveste filosofică sau o
istorie fantastică, a fost descris ca „una dintre cele mai frapante cărţi din
literatura europeană recentă“ (Le Monde).
Seara cântărețelor, Lidia Jorge
Traducere Laura Bădescu
În garajul unei
clădiri din Lisabona, un pian negru cântă singur, fără să fie atins de degetele
cuiva, iar muzica lui ajunge până în Africa. Sau, cel puţin, astfel i se
relatează publicului povestea formării unui grup muzical compus din cinci
tinere femei: Solange, o studentă de nouăsprezece ani, vizitată adesea de „zeul
micii poezii“; surorile Nani și Maria Luísa Alcides , soprane cu formaţie
clasică; Madalena, „The African Lady“, cea mai tulburătoare voce a grupului,
capabilă de extraordinare modulaţii de jazz şi blues; şi, nu în ultimul rând,
ambiţioasa Gisela Batista. Dar cât de mult trebuie să sacrifice fiecare pentru
a atinge faima?
După douăzeci şi unu de ani,
Solange, vocea narativă a romanului, ne dezvăluie teribilul secret care a dus
la destrămarea grupului.
Lídia Jorge (n. 1946) a făcut studii de literatură franceză în
Lisabona. Primul său roman, O Dia dos Prodígios, apărut în 1980, e considerat o
contribuţie majoră la literatura portugheză a ultimelor decenii. Următoarele
două romane, O Cais das Merendas (1982) şi Notícia da Cidade Silvestre (1984),
au câştigat ambele Premiul pentru Literatură al oraşului Lisabona. În 1998, O
Vale da Paixão a fost distins cu numeroase premii, printre care The P.E.N. Club
Fiction Prize, iar în 2000, aceeaşi carte a obţinut Premiul Jean Monnet pentru
Literatură Europeană. Romanul O Vento Assobiando nas Gruas (2002) i‑a adus
Lídiei Jorge Grande Prémio da Associação Portuguesa de Escritores şi Prémio
Correntes d’Escritas. Seara cântăreţelor este cel mai recent roman al Lídiei
Jorge (2011). Le Magazine Littéraire, într‑un număr dedicat celor mai mari zece
scriitori străini traduşi în Franţa, o aşeza pe Lídia Jorge printre autori
precum Zadie Smith, Mo Yan, Orhan Pamuk, Alice Munro, John Irving.
Ultimul om, Mary Shelley
Traducere Dan Ciobanu
În secolul XXI,
omenirea, devastată de ciumă, se află în pragul extincţiei. Și, pentru că nu
există leac, evenimentele se precipită, iar protagoniştii, în încercarea de a‑şi
salva vieţile, pleacă în căutarea unui tărâm iluzoriu, a unui nou eden care să
prezerve umanitatea.
În final, rămas singur, naratorul trăieşte cu speranţa că undeva, într‑un colţ al planetei, există măcar un supravieţuitor şi porneşte în căutarea lui.
În final, rămas singur, naratorul trăieşte cu speranţa că undeva, într‑un colţ al planetei, există măcar un supravieţuitor şi porneşte în căutarea lui.
Mary Wollstonecraft
Godwin (1797‑1851), cunoscută mai târziu sub numele de Mary Shelley, s‑a născut
în familia lui William Godwin, jurnalist, filosof şi romancier, şi a feministei
Mary Wollstonecraft. În 1814, a început o relaţie cu poetul şi filosoful Percy
Bysshe Shelley, pe atunci căsătorit. După sinuciderea soţiei acestuia, cuplul,
care timp de doi ani fusese nevoit să înfrunte ostracismul societăţii şi o
situaţie financiară precară, s‑a căsătorit. După moartea prematură a soţului
ei, Mary Shelley s‑a dedicat editării şi publicării operelor lui.
Autoare de eseuri, biografii, cărţi de călătorii, povestiri şi romane, Mary Shelley a rămas în istoria literaturii în special datorită romanului său Frankenstein sau Prometeul modern, considerat a fi un amestec de science fiction şi roman gotic cu influenţe din mişcarea romantică. Dar nu Frankenstein, care i‑a adus celebritatea, a fost romanul ei favorit, ci The Last Man (Ultimul om), publicat în 1826.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu