luni, 11 noiembrie 2013

Gradina, cenusa- Danilo Kis

Gradina, cenusa- Danilo Kis
Titlu original- Basta, pepeo
Traducere- Ioan Radin Peianov
Editura UNIVERS, 2010

Un titlu simplu, dar promitator si cuprinzator totodata. Proza lui Danilo Kis se remarca printr-un stil pretentios, ce excede tiparele, nevrand sa creeze altele noi, ci sa inlature limitarile, sa innoiasca suflul scriiturii, inzestrand-o cu o deosebita putere de exprimare a celor mai ascunse ganduri si stari.

Gradina, cenusa- o carte-metafora a rememorarii unei copilarii neobisnuite, o copilarie privata de bucurie, de inocenta, o copilrie marcata de teama, de dorinte ambitioase, de figura unui tata neinteles. A transpune in cuvinte cat mai simple cele citite mi se pare o misiune anevoioasa. O provocare. Lectura acestei carti a fost intr-adevar o provocare pentru mine. Poate ca ar fi trebuit sa tin seama de alternarea genului de carte, caci, alegand o carte cu o atmosfera apasatoare, ca si precedenta (desi cele doua carti nu se a seamana in ansamblul lor), am citit-o destul de greu. Stilul mi-a creat ceva dificultati, de asemenea, unii termeni folositi pe care trebuie sa recunosc ca nu-i cunosteam. Totusi, prin constructia sa, prin ideile exprimate, am inteles ca am de-a face cu o carte complexa, care imi va deschide noi perspective.


Copilaria lui Andi, recompusa din fragmente neregulate, insailate aparent la intamplare, ne este infatisata de o voce matura, ce desluseste ceea ce copilului ii era mult prea greu sa o faca. Vremuri tulburi, intamplari bulversante, stari de profunda anxietate- mutari repetate, saracie, un tata care vine si pleaca, in lupta cu propriile sale dileme existentiale, un tata revoltata impotriva oranduirii lumii, care isi urmeaza propriul destin, asa cum si-l inchipuie el, antrenandu-si familia in aceasta cautare a sinelui.

Procesul de maturizare a lui Andi, inceput de timpuriu, este marcat atat de imaginea tatalui sau cat si de propriile sale indoieli si descoperiri. Moartea si somnul, doua stari oarecum asemanatoare dintr-un anumit unghi, sunt leit-motivele copilariei sale, pe care incearca sa le inteleaga si sa lupte cu ele. Danilo Kis realizeaza o admirabila introspectie, patrunde in toate straturile si substraturile constiintei, rveeland aspectele cele mai ascunse.

Nu este o carte simpla iar atmosfera sa mi-a parut prea intunecata, prea apasatoare, cum spuneam si mai devreme. Intr-un fel, in ea sunt zagazuite trairi atat de profunde, incat nu le poti numi. Cel putin aceasta este impresia mea. Este posibil sa-mi fi scapat multe intelesuri, caci starea mea agitata din zilele in care am citit cartea mi-a diminuat perceptia. Ceea ce lipseste insa, si o pot spune ferm convinsa, este entuziasmul. Stiu, nu e obligatoriu ca acesta sa fie prezent in fiecare carte, dar eu, fiind dornica de a-l simti macar prin lectura, am simtit acut lipsa sa.

Cartea a aparut la Editura UNIVERS si poate fi achizitionata online de aici.

3 comentarii:

  1. Aflu pentru prima data de acest scriitor.
    Coperta cartii e superba, atmosfera dintre coperti...nu prea (cam asta reiese din recenzia facuta).
    Cred ca nu v-ar strica o lectura mai optimista, mai plina de ...entuziasm!
    Spor in toate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca v-ar place cartea. De ce spun asta? Mi-ati spus ca va place Borges si Danilo Kis a fost asemanat cu Borges intr-o anumita masura.

      Ștergere
  2. Da, imi amintesc acum cand ati adus vorba de Borges. Nu mi-e total necunoscut D. Kis. ,,Clepsidra", romanul lui aparut la noi inainte de Revolutie. Deh, mai uita omul...

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...