marți, 13 septembrie 2011

Cand s-o-mpartit norocu'

Ce e ala noroc pana la urma? Folosim atat de des notiunea si totusi, ea nu face parte din chestiile palpabile, e ceva imaterial si imposibil de localizat, nu stim de ce unii au si altii nu au. Ce inseamna sa ai noroc? Sa castigi ceva, sa ai oportunitati deosebite de a realiza ceva, sa reusesti anumite lucruri pe care altii cu greu le-ar putea realiza, ma rog asta o stiti si voi. Puteti completa, daca e cazul. Dar de unde vine acest noroc? Proababil ca e in stransa legatura cu destinul fiecaruia, daca exista un destin.

Unii se chinuie sa il atraga de partea lor prin diferite talismane, amulete sau obiceiuri cu iz de superstitie. Hmmm...ma indoiesc de puterea unor astfel de obiecte sau ritualuri, poate mai mult decat de claritatea norocului in sine. Dar daca nu  intelegem sau nu vedem ceva, nu inseamna ca el nu exista, ci doar ca noi avem anumite limitari, pe care le depasim sau nu.

E ceva ce inca nu am deslusit si nu sunt eu marele geniu ce dezleaga astfel de enigme existentiale. Dar de intrebat sunt libera sa ma intreb, fie ca ajung sau nu la o concluzie. Asadar, ce fel de chestie e norocul, din ce sfera face el parte? Pare-se ca e ceva pozitiv, in orice caz. Sau poate ca e doar rodul intamplarii. O suma de factori duc la aparitia unui fapt pozitiv, actiunile cuiva fac posibila constient sau inconstient producerea unui eveniment benefic, si spunem ca omul a avut noroc. Dar uneori, parca anumite chestii se intampla fara ca acel cineva sa faca ceva. Sau doar asa pare, nu stiu.

Se spune ca norocul si-l face omul cu mana lui, si atunci, ceea ce incercam sa spun capata un dram de adevar. In sensul ca noi suntem cei care, intr-un fel sau altul, determinam ceea ce ni se intampla, chiar daca nu intotdeauna ne dam seama de asta. Anumite alegeri pe care le facem la un moment dat, chiar daca nici macar nu intuim ca ele ne vor influenta intr-un fel sau altul in viitor, anumigte actiuni ale noastre fac posibila producerea faptelor ulterioare. De exemplu, e stiut ca, pentru a castiga, trebuie sa joci. Eu care nu joc nici la loto, nici la altele asemenea, e clar ca nu am cum sa am norocul sa castig, nu? Bine, eu de regula n-am noroc daca totul tine de hazard. Chiar daca joc, sansele mele sunt mai mici decat ale altora, si asta incerc sa imi explic. Esecurile sunt o intamplare sau tin de altceva?

3 comentarii:

  1. Acum ceva vreme credeam ca norocul ni-l facem singuri. Nu credeam in destin sau ca ne e scrisa undeva soarta. Acum nu stiu ce sa mai cred. Incep sa-mi schimb un pic parerile dar nu stiu incotro sa mi le indrept. Momentan sunt in ceata. Poate ma luminez, nu se stie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca ai atins o parte a "teoriei norocului", cand ai spus despre alegeri si intuitie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ne consideram norocosi atunci cand avem ce dorim. Si invers. Numai ca, daca luam in considerare treaba cu norocul pe care ni-l facem cu 'propriile manute', depinde si de oportunitatile care ni se ivesc sau nu. Unii pot profita de ele, altii le lasa sa treaca fara sa le observe iar cei mai nefericiti nu le intalnesc niciodata. Ma intreb care este categoria cea mai defavorizata: cei care nu au intuitia necesara pentru a profita de ocaziile care le ies in cale sau cei care nu au parte de ele deloc?

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...