luni, 3 martie 2014

Ș-a venit și primăvara

Cu alaiul ei de flori. Și cu ploi. Săracele zambile- plouate în fața chioșcurilor ce se vor a fi florării. Ghiocei prin curți. Tare mi-e drag să-i privesc așa, în grădină. Mărțișoare, mărțișoare. Toate cer soare și căldură, acea căldură slabă de primăvara, care dezmorțește inimile. Triste mai sunt străzile când plouă, chiar dacă oamenii par a nu se sinchisi- viața curge mai abitir decât ploaia.

Obiceiul mărțișorului are rădăcini puternice în mintea mea și încă nu mă pot obișnui cu ideea că în partea aceasta de țară doar fetele și femeile primesc acest mic simbol al primelor zile de primăvară. În Moldova, de 1 martie, primesc mărțișoare și băieții si fetele, cel puțin așa era la noi. Doar cu toții primim primăvara în suflete, măcar simbolic.

Cu sau fără mărțișoare, eu vă doresc să renașteți o dată cu natura și noua viață să fie și mai bună decât cea de până acum. Să ne citim sănătoși și voioși și acum și în anotimpurile ce-or mai veni!



6 comentarii:

  1. un martisor si-o primavara frumoasa si pentru voi

    RăspundețiȘtergere
  2. De la cine primesc baietii martisoare in Moldova ? De la mamele si bunicile lor, sau si de la alte fete ? Eu ma chinui sa explic ce e aia martisor lui Shatzi, numai ca nu-mi dau seama cum sa-l implementez corect in cultura gay central UE. Cred ca trebuie sa ma documentez si de la bulgari, ca din cate stiu eu doar bulgarii mai au ceva oarecum similar, numai ca nu am studiat ff bine problema. Zau, simbolul martisorului e unul care mie-mi place ff mult, dar nu stiu de ce niciodata nu am avut timp pt el. Chiar si de cand am blog imi zic, anul asta va trebui sa scriu un articol despre martisor, si nu am apucat niciodata, pt ca pur si simplu e mult de citit si sunt mai mereu extenuat dupa Valentine's Day, plus am asa un soi de astenie de primavara catre sfarsitul lui februarie, si mai mereu mi s-a intamplat ca 1 martie trece aproape fara sa-mi dau seama, si pe urma e prea tarziu, si aman pe anul viitor. Dar eu petreceam destul timp in Romania incercand sa aleg martisoare potrivite pt colege si cunoscite feminine, si parca auzisem sau citisem undeva ca in unele zone ale tarii poarta si baietii martisoare, dar nu am avut timp sa aprofundez la un nivel satisfacator pt mine. Pt ca atunci cand vine vorba de traditii culturale eu personal am o ezitare a face copy-paste din cultura generala pt cultura gay in mod 100 % heteronormativ, (heteronormativitatea fiind asa o chestie mai mult politica pt mine, utila pe anumite aspecte, ce-i drept, insa nu total satisfacatoare pt mine personal....e prea complicat ca sa explic.)

    RăspundețiȘtergere
  3. Gata, m-am documentat ! (Noroc ca mi-ai dat avant cu articolul tau care confirma ca si baietii poarta martisoare in Moldova.) Intr-adevar, in mod traditional martisoarele nu sunt numai pt fete, plus fiind o sarbatoare atat de clar pagana cand nu existau categorisiri de oameni asa de clare cf preferintele lor sexuale, nu are nici o importanta cine da martisoare cui, si este ok sa se atarne si de copaci de catre diversi animisti sau ecologisti. Ma rog, in Dacia cica era mai asa ca in China cu yin si yang si fir alb si negru, la inceput, insa ulterior s-au dat si ei dupa moda asta mai recenta cu alb si rosu, dar chestia cu numai fetele poarta martisoare e ff recenta, la Bucuresti, probabil de la sf sec 19- inc sec 20, (de cand si lumii a inceput sa-i placa sa isi afiseze preferintele electorale mai clar in piept sau prin diverse optiuni de activitate de vot, plus sa se delimiteze mai clar asa social), ulterior probabil promovata mai puternic si in
    RSR de interesele anti- Hippy de la vremea
    Razboiului Rece. Eu, care nu ma omor asa de tare dupa acea tranzitie seculara dintre sec 19 si 20, alte perioade istorice intrigandu-ma chiar mai mult, (inclusiv cea prezenta pt care inca am multa curiozitate), plus tinand cont ca
    Razboiul Rece clasic s-a incheiat, (si de ala in stil mai mult critic si artistic postmodern contemporan nu-mi pasa asa de tare), acum pot sa zic ca m-am linistit, ba chiar am de gand sa caut niste bratari corespunzatoare cu culori si decoratii de martisor pe care pot sa le port sau sa le fac si cadou si la baieti, desi cred ca va trebui sa improvizez ceva la inceput pt ca nu cred ca am vazut pana acuma ceva care sa-mi placa, plus nu am nici snur de martisor ca sa ii fac o fundita si sa-l pun pe o bratara de-a mea, de altfel nici nu cred ca am vreo bratara, ca le-am pierdut sau aruncat pe toate care le-am avut, deci pasul 1 ar fi sa-mi cumpar mai intai o bratara, si ca sa evit sa ma chinui sa gasesc si snur de martisor, am sa aleg una cu onix si titaniu, si una cu rubin si platina, si astfel sa am si eu ce sa port anul viitor de 1 martie. Acum e cam tarziu, dar cel putin pot sa caut bratarile potrivite pe Internet, plus voi avea ce sa-i povestesc si lui Schatzi, desi sper sa nu astepte cadou vreo bratara de la mine, ca desi e mai tanar e mai bogat decat mine, are si ultimul racnet de IPhone, asa ca daca doreste sa-mi faca placere adoptand acest obicei de martisor, poate sa-mi faca si o surpriza placuta cumparandu-si singur in secret o bratara omagiala pt aceasta sarbatoare, si purtand-o cand va mai catadicsi sa se intalneasca cu mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi noi dădeam băieților dn familie și uneori și colegilor la școală. Cât despre agățatul în copac, eu port un șnur la mână și încerc să-l păstrez până de Florii și atunci trebuie pus într-un pom înflorit. Nu m-am documentat, așa știu eu.

      Ștergere
  4. Pai marturiile orale sunt ff importante atunci cand vine vorba de traditii, nu numai documentarea, si ce povestesti tu ma bucura ff mult pt ca e asa cum voiam eu sa fie, adica sa pot oferi martisoare si sefilor mei barbati nu numai sefilor femei ! (Ca la iubiti oricum improvizam dupa toane personale, traditiile de timp liber neavand o importanta sociala asa de mare ca acelea de serviciu public.)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pana una alta nu stiu de ce seful meu tot insista sa-mi dea el cadouri, mai ales alcoolice, cum vine o sarbatoare, cum primim cu totii cate o bardaca.
      Eu nu sunt obisnuit cu acest fel de
      traditii, dar presupun ca in vremurile stravechi scandinave asa era, cine era sef facea cinste la inferiorii lui ierarhici, ca sa nu se razvrateasca probabil, ca erau pagani salbatici, nu erau asa cuminti, plus scandinavii stravechi au inventat democratia parlamentara politica nu grecii, deci sefii mereu dau spagi la popor ca sa voteze cu ei, plus ca am citit si ca generozitatea e semn de mare putere politica nu de altruism caritabil, insa
      eu doresc sa aduc si traditia plocoanelor de la angajat la sefi si
      aici in Scandinavia, insa voi incepe discret, azi un martisor, maine un mielusel de Paste, poimaine o halca
      de porc la Craciun, etc)

      Ștergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...