joi, 19 iulie 2012

Viaţa secretă a monumentelor din Sankt- Petersburg

Multumita editurii Bcc Publishing, am avut ocazia sa citesc doua carti interesante, pe care altfel poate nu as fi avut curiozitatea sau iboldul de a le citi. Si as fi pierdut cateva zile de lectura captivanta sau, cum e cazul cartii despre care va vorbesc astazi, de lectura constructiva.

In priimul rand, trebuie sa precizez ca Viata secreta amonumentelor din Sankt- Petersburg este complet diferita de lecturile mele obisnuite. Nu e nici roman, nici volum de povestiri. Si nici nu face parte din spectrul larg al fictiunii, decat intr-o foarte mica masura , aceea a viziunii autorului asupra monumentelor din marele oras. Si doar uneori. Cartea nu este nici ghid al acestor monumente, desi datorita ei am descoperit o parte din ele, caci din cate am inteles, Sankt- petersburg-ul este bogat in astfel de edificii. Dar am descoperit nu doar monumentele, ci si vastitatea culturii ruse. Prin multitudinea de referinte la personaje sau mai corect spus personalitati, la evenimente si activitati, mi-au fost inlaturate o parte din prejudecati si mi s-a deschis apetitul pentru cunoasterea mai aprofundata a acesteia.


Mai concret, autorul a reunit in aceasta carte o serie de articole cu caracter contemplativ- meditativ asupra monumentelor care i-au starnarnit cel mai mult curiozitatea sau i-au atras atentia de-a lungul timpului din diferite motive. Insotite de fotografii relevante, atat vizand monumentul in ansamblu , cat si detaliile analizate, cum ar fi pozitia sugestiva a unei maini sau un alt gest plin de sennificatii, fiecare povestioara ne prezinta interpretarile autorului asupra destinului fiecarui monument, conturand astfel viata secreta, nestiuta sau adesea ignorata a acestora. Pentru ca, trebuie sa recunoastem, putini sunt cei interesati de viata acestor monumente. Amplasate uneori in locuri nepotrivite, haituite sau ascunse publicului larg, monumentele Sankt- Petersburgului prind viata, ne inspira stari si sentimentesent  de compasiune sau chiar admiratie.


Pentru mine a insemnat o lectura nu doar inedita, ci si educativa si cu harul de trezire a spiriitului. M-am intrebat cand va scrie cineva o carte asemanatoare privind monumentele din Bucuresti sau din alt oras al tarii noastre, caci avem si noi destule edificii create spre aducere aminte.

Interesant in cartea aceasta este si modul de expunere, dar si atitudinea autorului fata de aceste entitati stancoase (desi nu sunt facute neaparat din piatrs). In unele cazuri, ele au trait profund schimbarile politice, de importanta majora in Rusia secolului trecut. O carte intr-adevar interesanta si din care ramai cu ceva, fara sa ai vreo clipa senzatia ca ai in fata un manual de istorie.

Mai multe detalii despre carte gasiti accesand link-ul de mai jos. A, era sa uit. Editura suporta costurile de transport, ceea ce mie mi se pare un aspect important

Puteti comanda cartea de aici Editura BCC Publishing

4 comentarii:

  1. Recomand si eu cartea aceasta pentru ca, asa cum ai zis si tu, nu de incadreaza neaparat intr-un stil anume si cu siguranta va placea unui public larg.
    Pe mine m-a impresionat foarte mult statuia fetitei nevazatoare care citeste o carte in alfabetul Braille...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu chiar as fi curios sa citesc o asemenea carte si poate chiar sa vizitez acest oras intr-o buna zi. Am auzit ca este un oras deosebit de frumos, iar faptul ca nu se aude de el atat de des in mass-media mie personal mi se pare chiar incurajator.

      Ștergere
  2. @AIT: nu stiu daca exclusiv numai din cauza blogului tau, dar cred ca si partial din cauza lui, am fost eu tentat sa incep ff recent sa citesc carti. Am inceput usor de tot, cu o caticica subtire non-fiction cu poze scrisa probabil in decursul a catorva pauze de cafea de dl Alain de Botton, O Saptamana la Aeroport, in care acest scriitor cu studii de istorie si filozofie incearca sa prezinte aeroportul Heathrow intr-o lumina oarecum mai buna decat o merita, dar se vede ca nu se straduieste cu vopsitul ciorii in mod prea oneros si ramane la observatii destul de superficiale si tolerabile. Pozele nu mi s-au parut cine stie ce, insa eu personal le-am gasit utile pt facut pauze de citit intre paragrafe. Totusi, aceasta carte contine un citat care merita banii dati pe aceasta carte ff buna de citit in tramvai sau troleibuz sau metrou:..."[...]m-am simtit beneficiarul unei traditii in cadrul careia comersantul bogat intra intr-o relatie cu un artist pe deplin pregatit ca acesta sa se comporte ca un fel de pirat; nu se asteapta la bune maniere, chiar stie si este deja pe jumatate incantat de ideea ca babuinul lui preferat ii va sparge intr-o buna zi vesela. Tocmai in aceasta toleranta rezida dovada ultima a puterii sale adevarate."

    Datorita apetitului recent reaparut pt cititul cartilor, plus faptul ca m-am simtit placut incurajat de usurinta relaxata cu care am citit deja in decursul a cateva reprize de cca 5 minute timp de vreo 4-5 seri aproape deja 4/5 din cartea de cca 100 de pagini din care 2/3 cu poze a d-lui de Botton, acum chiar ma simt in stare de a citi si o carte de fictiune si in acest scop mi-am asezat optimist cartea de 375 de pagini fara nici o poza numita "9 Dragoni" scrisa de dl Michael Connelly, (creatorul detectivului de politie Hieronymus "Harry" Bosch, din Los Angeles) !

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...