vineri, 11 octombrie 2013

O scurta lista si gata, va las in pace

Pentru ca tot e fierbinte subiectul Nobel si ca sa inchei seria postarilor pe aceasta tema, mai ales ca i-am promis si lui Gabriel ca voi face o lista cu scriitorii laureati Nobel din care am citit cate ceva, ma conformez.

Bjornsterne Bjornson- 1903
Henryk Sienkiewicz- 1905
Knut Hamsun-1920
Par Lagerkvist- 1951
Ernest Hemingway- 1954
Heinrich Boll- 1972
Gabriel Garcia Marquez- 1982
Camilo Jose Cela- 1989
Gunter Grass- 1999
Mario Vargas Llosa- 2010

Destul de putin, dat fiind faptul ca sunt multi scriitori in lista laureatilor, a caror valoare este incontestabila, cu sau fara Nobel.


Cat despre castigatoarea din acest an, voi incerca sa citesc in engleza cateva povestiri, astfel incat sa-mi fac o idee. Dar totusi, avand in vedere ca pana acum nu auzisem  nimic de ea, iar alti favoriti se bucurau deja de o recunoastere a valorii lor printre cititorii din intreaga lume, nu pot sa-mi tin in frau semnele de intrebare. Ce criterii are in vedere Academia Suedeza? Totusi, daca priviti lista completa a laureatilor Nobel pentru Literatura, puteti vedea multe nume importante. Dar si nume de care poate nu ati auzit vreodata. Ce masoara totusi acest premiu? Valoarea? Caci totusi, nu pot fi situati toti pe acelasi nivel.

Ca sa fiu sincera, coperta singurei carti traduse la noi din opera lui Alice Munro nu mi-ar fi atras atentia. Fara sa am idee de continut, as fi ocolit-o datorita impresiei de carte usoara, in genul chick-lit sau cel al cartilor romantice. Stiu, n-ar trebui sa emit astfel de judecati, dar eu merg foarte mult pe instinct in alegerea cartilor pe care le citesc, si aceea nu mi-ar fi stranit interesul. Adica nici acum nu mi l-a starnit, cand autoarea sa tocmai a primit Nobelul.

Dragos de la chestii livresti a pus cateva link-uri cu povestiri in engleza. Daca tot sunt gratis, le voi citi, ca sa pot avea o parere in cunostinta de cauza, nu doar privind coperti. Trebuie sa recunosc ca ma asteptam la un nume mai cunoscut, dar poate ca faima nu reprezinta un criteriu si, dimpotriva, se vrea scoaterea la lumina si a altor nume decat ale celor care oricum sunt foarte mult apreciati la nivel mondial. Nu stiu. Zic si eu.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...