vineri, 23 martie 2012

Lizoanca la 11 ani


Sa tot fie vreun an de cand am auzit de cartea aceasta si am dorit-o de la bun inceput. Ceva imi spunea ca voi gasi acolo o poveste fascinanta, in ciuda subiectului destul de vulgar aflat la originea cartii. M-am tot lovit de ea pe la targurile de carte, dar buzunarul meu era cam stramt. Noroc cu anticariatul meu preferat, incat dupa lungi asteptari, am reusit sa iau si eu aceasta carte. Si nu m-a lasat inima s-o las  prea mult sa astepte. 


Am citit-o dintr-o suflare, caci dupa cum ma asteptam, povestea m-a prins, deopotriva cu atmosfera descrisa, ba chiar am gasit mai mult decat ma asteptam. Vazuta si interpretata din alt unghi, povestea Lizoancai, o fetita de 11 ani care a umplut un sat intreg de sifilis, lasa deoparte senzationalul si trezeste sensibilitatea cititorului.


 Cum si de ce a ajuns fetita sa se prostitueze, cum arata universul ce se tese in jurul ei? Personaje colorate, destine imorale in spatele carora se ascund drame, o lume murdara in care Lizoanca trebuie sa supravietuiasca, fugind din mainile aducatoare de sange ale tatalui, adapostindu-se pe unde poate, murdara, plina de paduchi. Desi destul de inteligenta, incat sa-si faureasca propriile vise, ea nici macar nu isi da seama ca face ceva rau. Rele sunt bataile tatalui, soarta care a oropsit-o, dar nimeni nu a invatat-o ca a-si vinde trupul, si inca la o varsta atat de frageda, este un lucru murdar, o rusine. Un asemenea caz nu poate scapa ochilor otraviti ai presei, care exploateaza latura senzational- vulgara, in goana sa dupa audienta. Insa ce e in sufletul Lizoancai, nu se intreaba nimeni.

Viata acestei copile este impresionanta, iar fundalul rural pe care aceasta se contureaza are ceva care atrage. Am citit cartea sorbind fiecare cuvant, chiar si cele vulgare, care in mod subtil, nu sunt folosite spre deliciul amatorilor de senzatii tari, ci pentru a ilustra cat mai fidel mediul, personajele, faptele. In unele cazuri, limbajul elevat nu e deloc adecvat, asa cum se intampla si in multe din momentele epice ale acestui roman. Lumea satului, cu oamenii sai ce au ceva al lor, atat de pitoresc, cu simplitatea, naivitatea, dar si cu judecata lor apriga, m-au fascinat intotdeauna. De data aceasta, avem de-a face cu satul din zilele noastre, insa pe alocuri sunt istorisite si intamplari din vremuri trecute, la fel de savuroase. 

Fiecare personaj ascunde o poveste mai picanta sau mai trista sau amandoua deopotriva. Dar povestea Lizoancai e de departe cea mai dramatica, prin alaturarea varstei sale fragede murdariilor acestei lumi. Ea este inainte de toate un copil oropsit, asupra caruia s-au abatut vitregiile sortii, ura tatalui se rasfrange asupra ei, saracia si mizeria o inghit, incat gestul ei de a-si vinde trupul isi pierde obscenitatea, nu o poti privi ca pe o prostituata, ci ca pe un copil batut de soarta pentru care un croissant face cat toate bogatiile lumii. Are si ea vise, atat de naive incat te induioseaza. E doar un copil, un copil maturizat inainte de vreme, care nu si-a pierdut insa pe deplin naivitatea, inocenta.

Cartea se citeste cu placere, te prinde de la bun inceput si apoi n-o mai poti lasa din mana. Stilul de a scrie al Doinei Rusti este impecabil si iti merge la suflet.

Un comentariu:

  1. Habr nu am cine e autorul si ce a mai scris, si in ce stil scrie, si daca e interesat si politic si nu doar publicistic comercial, am citit si ce era sub link, si am remarcat ca autorul se indigneaza re imoralitatea jurnalistilor. Sper ca ori autorul, ori macar editura Trei care a publicat aceasta carte, (ca probabil ca jurnalistii aia infierati nu au facut-o in mass-media oficiala), au pus ei pe acolo, pe la sfarsitul cartii, daca tot a venit vorba de moralitate, o pagina cu definitii, adrese de Internet si de institutii fizice, si numere de telefoane de urgenta posibil utile pt orice adult sau minor care este ingrijorat din motive personale de vreuna din temele posibil descrise in aceasta carte: abandon scolar, abuz sexual, abuz fizic, violenta domestica, exploatare minori, abuz de alcool si substante ilicite, tulburari mintale sau de comportament, tulburari de dezvoltare la copii si adolescenti, servicii de sanatate, inclusiv sociale pentru copii, adolescenti, familii, si femei gravide, educatia sexuala publica generala...la astea m-am putut gandi in clipa asta, desi probabil ca mai sunt cateva destul de concrete si posibil ajutatoare.

    In plus, daca personajul fictional sau personajele fictionale din aceasta carte sunt bazate in mod destul de direct si de transparent, (si chiar posibil declarat cf link), pe persoane reale, sper ca s-a obtinut consimtamantul acestora, deoarece altfel atat autorul cat si editura Trei sunt posibil actionabile pt BANI de catre aceste persoane reale...si eu personal chiar mi-as dori asa ceva, si sper ca poate ai considera asta chiar etic + posibil chiar mai larg util beneficent social chiar si tu, mai ales ca ai studii juridice si poti sa estimezi daca ma exprim intr-un fel cat de cat realist pt Romania sec XXI, sau sunt pe undeva in zona SF.

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...