joi, 22 martie 2012

Mie nu mi se pare normal...


Nu stiu eu prea bine cum se petrec lucrurile in domeniul imobiliar, dar din experienta, din ce am  inteles pana acum am constatat o chestie care nu mi se pare nici logica, nici normala. Dar ne-am obisnuit cu tot felul de chestii anormale, incat nu mai recunoastem normalitatea. Asadar, daca un proprietar de locuinta apeleaza la o agentie imobiliara pentru a-i cauta un chirias, ca sa scape el de o parte din bataia de cap, deci isi face siesi un serviciu pentru care trebuie sa plateasca, nu inteleg de ce trebuie sa plateasca acest chirias comision agentiei. 

Lui nu i se face vreun serviciu special si in plus, nu a cerut el ajutorul agentiei. Suni si in marea majoritate a cazurilor dai peste agentia imobiliara. Si daca inchei contract de inchiriere, trebuie sa platesti comision agentiei. Desi nu tu ai angajat-o pentru a-ti face un serviciu. Agentia nu face nimic din ce ai avea tu de facut, se substituie proprietarului pentru a da anunt, pentru a merge la vizionari etc. Ce diferenta e pentru mine ca si chirias, ca vorbesc la telefon cu agentul sau cu proprietarul sau ca ma vad cu unul sau cu celalalt? Nu mi se face niciun serviciu in plus. Sau mi se face, in cazurile in care eu sun sa ma interesez de un apartament care este prezentat in anunt si in poze foarte ok, oferta inexistenta in fapt, pusa drept momeala, ca sa mi se spuna ba ca nu raspunde proprietarul, ba ca respectivul apartament s-a dat deja, dar ca imi ofera altceva pe gustul meu?  Uite de-aia n-are ursul coada...

Mai intelegeam sa platesc in cazul in care eu ma duceam la agentie si ceream sa caute in locul meu, pentru mine, un apartament conform anumitor criterii.

Il rog pe colegul de blogosfera Sfbacterie sa nu se supere, nu l-am vizat pe el sau cei ca el, ci doar sistemul in sine si, daca vrea, ma poate lamuri, poate mi-am format eu o opinie gresita.

12 comentarii:

  1. Andreea, dupa cum observi si tu, lumea nu e facuta dupa conceptele "corECT" si "incorect", ci din "pot" sau "nu pot". Din articolul tau se vede foarte bine ca agentiile urmeaza principiul "pot" sa iau comision si de la chirias. De ce pot agentiile sa faca asta? Pentru ca au destui clienti care sa le dea comisionul.
    Am vazut multe anunturi despre cereri-oferte imobiliare care aveau si "exclus agentii". Daca toti ar face asa, sau macar suficienti, atunci si agentiile ar renunta la comision, daca ar dori sa mai aiba clienti.
    Acum imi pun intrebarea: oare cine sunt patronii acestor agentii, daca isi permit asa ceva? Oare daca tu ti-ai face o agentie in care sa nu iei acest comision, vei lua clientii agentiilor care iau comisionul? Greu de crezut. Cautatorul de apartamente inca nu analizeaza comisioanele agentiilor. E ca si cum ar cumpara orice gasesc la supermarket, fara sa faca o analiza de pret si calitate, ca sa aleaga cel mai avantajos produs.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, nu degeaba unii mentioneaza "exclus agentii". De multe ori nici nu stii ca ai de-a face cu o agentie pana nu suni. Si cei care accepta sa plateasca acest comision cred ca o fac fie pentru ca vad ca altfel nu gasesc sau fiind presati de timp, sau pur si simplu le place prea mult apartamentul ca sa se impiedice de un astfel de impediment. Nu stiu, dar incep sa cred ca cei mai multi au bani, eu fac parte din minoritate.

      Ștergere
    2. Buna ziua,
      As vrea sa va contrazic, desi tu ca si proprietar dai anunt si specifici "exclus agentii", acestia isi permit cu nerusinare, fara acordul tau sa preia anuntul si sa-l dea ca fiind din partea agentiei, apoi incep sa te inebuneasca cu telefoanele, desi tu spui clar "nu vreau sa colaborez cu agentiile". Recurg la tot felul de povesti si tertipuri sa vina sa vada imobilul si tu pierzi timp si bani din cauza acestor oameni, care intre noi fie vorba, in afara de faptul ca forteaza mana sa faca o intermediere nu stiu cu ce ma ajuta.

      Ștergere
  2. Sa stii ca ai pus o problema interesanta. De ce naiba platim de mai multe ori cateodata acelas lucru sau serviciu?. Logic ar fi ca acel comision sa fie supt de la cel care castiga bani. Chiriasul cheltuie bani, proprietarul primeste, deci ultimul trebuie sa plateasca. Normal asa este.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da. logic ar fi ca ala care apeleaza la agentie sa plateasca. Dar...

      Ștergere
  3. iti rasp. eu: e foamea mare, cumparatori putini, agentii multe.
    apoi: e posibil ca unele agentii sa practice comision doar din partea celui care inchiriaza, nu celui care da spre inchiriat. si pana la urma ei nu te obliga sa accepti oferta lor sau colaborarea lor. stiu, e o tampenie sa plateasca ambele parti comision ... dar e dreptul agentiilor sa faca asta (ei au o oferta, clientii o accepta)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Normal ca nu te obliga nimeni sa accepti, dar tot o tampenie mi se pare.

      Ștergere
  4. Treaba asta ajuta la auto-organizarea mediului proprietari-chiriasi, facandu-i pe chiriasi mai statornici. Nu am un tipar al chiriasului, dar imi inchipui ca putini sunt familisti (la un moment dat astia isi cumpara ceva). Oricum, tu esti un caz aparte, ca ai mobila proprie. Cei mai multi au doar haine, cateva maruntisuri si ceva vesela, si le e foarte usor sa se mute. Comisionul ala insa te face ceva mai statornic - e prea mare sa te muti din motive marunte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu cred ca asta e motivul. Si nu sunt caz singular, drept dovada ca exista si oferte de nemobilate. Am studiat asa, putin, pe net si am vazut ca agentiile au anunturi in care cauta ei proprietari si le propun comision zero urmand sa castige de la chiriasi, ceea ce mi se pare nedrept. Probabil nu toti fac asa, or fi si cazuri in care proprietarului i se ia comision. Dar in cele mai multe cazuri, pe chirias cade plata fara sa aiba un beneficiu in plus fata de cazul in care ar fi discutat direct cu proprietarul. Treaba e de castig, nu de responsabilizare a chiriasului.

      Ștergere
  5. E foarte simplu:
    1-3 apartamente de inchiriat te poti ocupa personal de pus anunturi, vizitari, etc.
    4-5 apartamente in sus deja ai nevoie de ajutor, dar atunci deja ai putea sa te gandesti tu sa iti faci o agentie, din moment ce ai atatea locuri disponibile, nu sa apelezi la una.

    RăspundețiȘtergere
  6. Un singur lucru precizez (pt cei care spun ca solutia este datul de anunt cu EXCLUSIV AGENTI): au dat ai mei un astfel de anunt in ziar. Drept urmare, au fost sunati de vro 3 agenti imobiliari. Mai e ceva de zis?

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu sincer as evita pe cat posibil contactul cu agentii imobiliari, decat sa ajung in situatia de a nu fi incantat de colaborare, mai bine ma descurc singur.
    Legat de acest subiect, am publicat saptamana aceasta un articol nou, sub forma unui ghid de tranzactionare imobiliara direct de la proprietar.
    Recomand articolul intrucat explica cum pot fi identificate anunturile adaugate de proprietari, cum se poate verifica daca pretul cerut nu este prea mare si totodata recomand ghidul pentru ca este usor de parcurs si de aplicat.
    http://www.blogulimobiliar.ro/direct-de-la-proprietar-ghid-util-de-tranzactionare/

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...