luni, 12 martie 2012

Voi cititi prefata cartii (daca are)?

Imi place ca in cazul cartilor ce beneficiaza de o prefata sau de repere critice sa las acestea la final, dupa ce am terminat cartea. Intr-un fel, citesc prefata ca pe o postfata, n-as putea sa o citesc inainte, daca e  una ampla, pentru a nu afla prea multe. Mi s-a intamplat sa gasesc in prefata o gramada de detalii privind continutul cartii, or asta imi strica surpriza si simt ca citesc degeaba. Imi place sa descopar eu. O trasare in linii mari a subiectului, destul de vaga, punctand aspectele interesante, mi se pare suficienta. Asadar, daca prefata sare de doua pagini, clar o las la sfarsit.


De multe ori, se intampla ca interpretarile de acolo sa fie usor diferite de impresiile mele dupa ce am citit cartea. Nu ma las insa influentata, vreau doar sa-mi verific intuitia, capacitatea de intelegere a unui text, de sintetizare a ideilor. Observ insa ca destul de putine carti beneficiaza de prefata sau postfata. In afara cartilor din Bibilioteca pentru toti de la Jurnalul national, sau a cartilor vechi din anticariate sau de la bunica mea din biblioteca, nu prea am gasit carti care sa aiba astfel de pareri critice. Sunt cateva exceptii, dar atat de putine, incat pot generaliza ca pentru aparitiile noi nu prea se oboseste nimeni sa faca o prefata sau o postfata.

3 comentarii:

  1. Ha ! Ha ! Eu la un moment dat (pe cand citeam carti) deja perfectasem si o metoda re cititul prefetelor, tocmai ca sa nu mi se intample sa aflu ce o fi in carte dinainte + sa NU fiu cumva influentat in parerea mea personala despre acea carte de opinia vreunui tip care scrisese acea prefata ! Daca era autor serios si important clasic, atunci ma simteam obligat sa citesc prefata, dar o citeam asa pe sarite...uneori ma uitam ce scria in ultimul paragraf si ca sa vad si cine a scris prefata, ca una era daca a scris-o G Calinescu si alta era daca a scris-o chiar autorul, sau vreun prieten al autorului, pe urma furam un ochi la primul paragraf ca sa vad daca o ia pe panta biografiei autorului, sau pe panta de a descrie ce era scris in cartea respectiva, si apoin in functie de asta ma decideam daca sa citesc biografia in continuare, care era total OK de stiut, dara daca o lua cu cartea respectiva si unde statea ea in cadrul operei mai largi a autorului, NU citeam, doar ma uitam pe la jumate, ca sa vad daca e vreo cifra care poate reprezenta un an de nastere, unde incepea biografia autorului, ca sa pot sa citesc numai de acolo inainte...

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu intotdeauana ,difera de la carte la carte!

    RăspundețiȘtergere
  3. Eu citesc prefata, dar nu daca ea contine critica la volumul respectiv - evit spoiler-ele, le citesc la sfarsit :)))

    Dar da, de cele mai multe ori citesc prefata, mai ales daca ofera mai multe referinte despre autorul respectiv.

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...