joi, 19 mai 2011

Cartile...hrana sufletului meu


Despre carti, despre placerea de a citi as putea vorbi la nesfarsit. In fata mea s-a deschis un intreg univers al cartilor, din care in fiecare zi, mai descopar o particica. Poate pentru ca am citit prea putin la timpul potrivit (de fapt, care o fi timpul potrivit), acum sunt avida de lectura. Nu trece zi fara a afla un nou titlu care sa imi atraga atentia si pe care sa-mi doresc a-l citi intr-o buna zi. Mi-am format o lista de asteptare destul de lunga, si sper sa descopar tainele fiecarei carti incluse in aceasta lista...pe langa lista, mi se intampla sa cumpar cate o carte din instinct, fara sa stiu ceva despre ea, influentata de cele cateva randuri scrise pe ultima coperta...pana acum, pot spune ca am facut alegeri bune, desi recomandarile de pe coperti nu sunt decat pozitive.
Or aprecierile asupra unei carti sunt relative, pentru ca sunt subiective. Am propriile mele criterii, pe care mi-e greu sa le descriu...
 Citesc carti tiparite, citesc carti virtuale la laptop..cand nu e una, e alta...insa, v-am mai spus-o, preferatele mele sunt cele tiparite, pe care le poti lua oriunde si care dau o placere aparte lecturii. Nu va mai zic ce sentimente ma incearca atunci cand aleg urmatoarea carte...ma trezesc cu mai multe in brate...le intorc pe toate partile, le cantaresc...nehotararea aceea are farmecul ei...pentru cateva clipe ma simt ca intr-o librarie in miniatura...si aleg in functie de inspiratia de moment, de dispozitia pe care o am...uneori simt nevoia sa alternez genurile, alteori, dimpotriva, caut o carte care sa urmeze in oarecare masura linia precedentei. E ciudat ca, desi universul cartilor poate parea un loc de refugiu, eu nu ma ascund in el din cauza problemelor...dimpotriva, daca am o problema care ma macina, nu mai pot citi, nu reusesc sa ma mai concentrez...mai degraba l-as asemui cu o oaza de placere in care ma racoresc din cand in cand...de mai multe ori pe zi...bunica mea avea o vorba: Cartile sunt hrana sufletului...probabil nu o inventase ea, dar nici nu mai conteaza cine a gandit-o, ci conteaza adevarul acestor cuvinte...Ma fascineaza cartile care reusesc sa-mi ramana in minte mult timp dupa ce le-am terminat de citit...nu toate au aceasta calitate, insa tot ce am citit mi-a placut...ce nu mi-a placut, am lasat deoparte...Mi s-a intamplat sa abandonez carti dupa cateva pagini pe care m-am chinuit sa le citesc, fara prea mare tragere de inima. Daca nu sunt atrasa cat de cat de primele pagini, si nu ma refer la 2-3 ci la 20-30 sau chiar mai mult, e o batalie pierduta.
Peste o saptamana, voi merge la Bookfest...desi am deja destule carti, cat sa-mi ajunga  vreo jumatate de an de lectura intensiva (ma refer doar la cele tiparite, caci virtuale am mult mai multe), as mai vrea macar doua sau trei, ale caror recomandari mi s-au parut interesante. Bine, ar fi mult mai multe, dar cele mai multe sunt prea scumpe...poate voi reusi sa mi le iau peste un an-doi, cand nu vor mai fi in categoria noutatilor si le va mai scadea pretul. Desi pana acum majoritatea celor cumparate au fost carti la promotie, s-au dovedit a fi foarte bune...din fericire, in materie de carti nu e ca in moda...cele aparute cu ani in urma isi pastreaza prospetimea peste timp in ochii celui ce le citeste pentru prima data...nu se demodeaza...si ma simt mai bogata sufleteste atunci cand cumper o carte decat atunci cand imi cumpar haine, care sunt necesare, dar...nu imi aduc aceeasi satisfactie...
.

6 comentarii:

  1. Nici nu vreau sa ma gandesc la Bookfest...
    Eu nu pot sa citesc d`alea virtuale, ma dor ochii.

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte frumos ai scris! M-am regasit in cuvintele tale. Si partea asta "cele aparute cu ani in urma isi pastreaza prospetimea peste timp in ochii celui ce le citeste pentru prima data" e absolut superba!

    As citi ceva...:)

    RăspundețiȘtergere
  3. Welcom to my club! IUBESC sa citesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Macar daca ar fi un trend printre pitipoance care sa discute "Fata, ce carte ai mai citit?" Macar daca ar fi si la astea o moda, ar mai pune si cocalaresele mana pe o carte si poate ar invata macar sa vorbeasca corect...

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Loopoo: Trenduri din astea nu sunt cool. Numai prostii citeste. :)))

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...