luni, 28 noiembrie 2011

Despre dragoste si alti demoni- Gabriel Garcia Marquez

Imi doream de mult sa-l citesc pe Marquez, dar pana acum mi-au fost inaccesibile cartile sale. Am reusit sa imprumut doua dintre acestea, una din ele fiind cea despre care va voi povesti acum. Pot spune ca povestea in sine nu m-a impresionat in mod deosebit, ma asteptam la ceva mai senzational, dupa cum debutase, mai mult mister, mai mult neobisnuit decat ceea ce am gasit. Si totusi, nu inseamna ca voi evita o alta carte de acelasi autor, dat fiind ca aceasta nu e una reprezentativa. Usurica si scrisa intr-un stil placut, se citeste foarte repede si are ceva dintr-un basm. Elementele fantastice, poate. Desi acest fantastic n-as putea spune ca m-a frapat. Unele personaje sunt grotesti, precum si unele scene.

O fata despre care se presupune ca ar fi posedata de demoni este inchisa intr-o manastire si acolo, intre ea si cel care este desemnat sa se ocupe de exorcizarea sa, se infiripa o poveste de dragoste vag conturata, dupa parerea mea. Aici m-as fi asteptat la mai mult. Dragostea invocata in titlu ocupa un loc prea putin important, iar demonii… n-as putea spune daca ei exista intr-adevar sau daca fetita isi bate joc de cei din jur intrand in acest rol, de posedata. Destul de ambiguu, as spune. Mi-a placut, dar nu pot spune de ce. Desi aveam asteptari mai mari, dezamagirea a fost infranta de ceva. Caci ma gandesc ca, daca as face un rezumat cap-coada, povestea ar suna destul de plictisitor. Si totusi, e placuta, e o lectura usor dulceaga. Merge de minune intre doua carti mai grele, ca o evadare din cotidian, in alte timpuri, in alta lume.

29 de comentarii:

  1. Din curiozitate, ai auzit de scriitoarea Isabel Allende ? Eu nu am citit nici o carte scrisa de ea, insa am citit cateva recenzii despre unele din cartile ei, si am si rasfoit cateva carti de-ale ei in cateva librarii, in SUA si Norvegia. Nu stiu daca a fost tradusa in Romania. Nu stiu de ce, dar cred ca poate ti-ar placea unele din cartile ei. La fel si cartile lui Amy Tan, (desi nu au nici o legatura cu cartile lui Allende, reprezentand mai mult o experienta asiatica decat latin-americana, dar m-am gandit si la ea in legatura cu tine.)

    http://isabelallende.com/ia/en/books

    http://www.amytan.net/

    RăspundețiȘtergere
  2. Isabel Allende este scriitoare mea de suflet! Scrie fabulos! Am citit cateva carti, dar nu ma satur niciodata randurile scrise de ea si imi vine sa le recitesc iar si iar!

    RăspundețiȘtergere
  3. e una din cartile mele preferate.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pacat ca nu l-ati inteles pe Marquez. Cartea analizata nu face nicidecum parte din gama scrierilor usoare.E o carte care are in spate multa filozofie greaca. Daca l-ati citit pe Platon, in dialogurile sale, ati vazut ipoteza conform careia dregostrea este nici mai mult nici mai putin decat un demonb Confuzia de care ati amintit este intentionata. Dragostea si demonii ajung a se amestece pana devin unul si acelasi lucru.Efectul este cat se poate de voit. Eu am analizat cartea in teza mea de doctorat si stiu cat de dificil este sa ghicesti intentiile columbianului deoarece el combina poezia lui Lope de la Vega,filozofie greaca, istorie si mit latino-american. Nu mai judecati cartile dupa simplitatea schemei lor narative, poate fi periculos

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Anonim: Din pacate, cultura mea nu este atat de vasta si poate de aceea nu am inteles asa cum trebuie cartea. Impresiile mele sunt ale unui cititor simplu, neinitiat. Perspectiva ta pare interesanta dar eu, neavand aceleasi cunostinte in spate, evident ca n-am putut deslusi mai mult. Insa nu am renuntat la acest autor. Cel mai tarziu maine incep sa citesc Dragoste in vremea holerei. Voi incerca sa citesc mai in profunzime. Multumesc pentru observatii!:)

    RăspundețiȘtergere
  6. @ inimioare colorate: Am studiat lista ta si m-am bucurat sa regasesc in ea si carti care mi-au placut, dar si altele pe care nu le-am citit inca.

    RăspundețiȘtergere
  7. @ Rudolph: Am auzit de aceasta scriitoare, dar inca nu am citit vreo carte a sa. Poate de acum inainte.

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Ioana: Ma faci tot mai curioasa. Sa vad cum reusesc sa citesc si eu. Imi recomanzi una anume pentru inceput?

    RăspundețiȘtergere
  9. De la Marquez va recomand cu caldura Un veac de singuratate. E capodopera lui... E o carte uluitoare...Eu am citit-o de nenumarate ori si de fiecare data descopar ceva nou...Sunt ca hipnotizat atunci cand o citesc....

    RăspundețiȘtergere
  10. @Andreea, am citit eu Dragoste in vremea holorei, e superba, mie una mi-a placut. Acum astepta o alta de-a lui Marquez, Un veac de singuratate

    RăspundețiȘtergere
  11. De la Allende este bine sa incepi cu Casa spiritelor...Si ea scrie in stilul realismului magic, curent inventat de Marquez odata cu Un veac de singuratate...Casa spiritelor e o saga de familie sud-americana in care granitele real-fantastic sunt suprimate...E o scriitoare buna, dar daca o vei citi vei vedea ca e cam repetitiva...vesnic aceleasi teme...nu variaza...dar din p.d.v. literar scrie bine n-am ce zice...

    RăspundețiȘtergere
  12. Tot Casa Spiritelor ti-as recomanda si eu pentru inceput, apoi Paula, apoi Tara mea inventata, apoi Planul infinit si Portret in sepia! Dupa cum spunea si Anonimul de mai sus, Allende are cateva motive si teme pe care le foloseste in cartile ei, dar in asa fel incat sa nu ti se para plictisitor!

    RăspundețiȘtergere
  13. @ Anonim (re. interpretarea obiectelor artistice, inclusiv literatura, filme, etc., fie ca sunt de nivel de opera sau nu):

    Partea 1: Eu nu prea le am cu literatura in mod special, nici in general cu arta, (desi ma simt cam vinovat in legatura cu anumite activitati ale mele in legatura cu anumite muzee continatoare de obiecte de arta, si desi am un fetish pt. carti pe care uneori le fur, desi nu le citesc, dar asta e off-topic).

    In schimb am un vis adolescentin, desigur izvorat o parte din vina fata de transgresiunile mele din tinerete fata de anumite obiecte de arta sau muzee continana acest fel de obiecte, de a scrie intr-o buna zi, dupa ce ies la pensie, desigur, (ca sa nu incep sa supar cum pe vreun artist care mai e in viata, si sperand, totodata ca peste 40 de ani o mai mare parte din lume va fi capatat, prin ceva conditionare, un nivel oarecum mai mare de toleranta la diverse stresuri, inclusiv cele ale lecturilor in mod sau cu consecinte periculoase amintite in mod tangential de tine), sa scriu un tratat numit "Estetica etica", care sa contina si un capitol cu indicatii de tip eticheta atat catre artisti cat si catre consumatorii de arta.

    Dorind sa ma pregatesc pentru acest efort viitor pe care il voi incepe peste aproximativ 40 de ani, eu am inceput deja sa ma gandesc, la nivel, desigur superficial, si de reverie, la care oare ar putea fi definitia unui obiect de arta, ca sa stiu despre ce o sa vorbesc in viitorul meu tratat, si sa nu ajung sa vorbesc, divagativ, (deoarece am tendinta), despre mine, sau despre chestii care nu sunt on-topic.

    RăspundețiȘtergere
  14. Partea 2:

    Am ajuns la concluzia preliminara, pe care as dori sa o pun aici sub dezbatere, inclusiv cu tine, daca esti motivat(a), mai mult din curiozitate ca sa vad daca ma indrept pe o pista corecta sau sa o las balta, (desi nu promit nimic in acest sens, deoarece, eu in general invat mai bine de la cei care sunt importanti pt. mine si de care mi-e si oarecum frica intr-un anume fel, deci tu, fiind "anonim" chiar ca nu te incadrezi), 2 din criteriile din lista de criterii care vor trebui indeplinite pentru un obiect ca sa fie de arta, (al caror numar total nu l-am stabilit inca, dar am impresia ca o sa fie maxim 6, ca sa aiba totusi o sansa de a fi tinute minte de public, ca altfel ce rost are), ar fi si acelea de:

    a) interpretabilitate, si

    b) translatabilitate, (nu numai spatiala, aia fiind pertineneta mai mult la sculpturi, care sa ramana artistice fie ca le rotesti cu capul in jos, fie ca te invarti tu in jurul lor, sau in cazul cladirilor, ca te joci cu pozele lor pe computer si le rasucesti cum vrei tu, dar ma pot gandi si la alte arte, si la patologia fata de obiectele de arta, inclusiv perversiuni, si ma gandesc, in plus, desigur, si la alt fel de translatabilitati, de nivel mai abstract, etc.).

    In legatura cu interpretabilitatea, eu m-am gandit asa la nivel preliminar, ca pt. un obiect a fi obiect de arta, el trebuie sa fie interpretabil de un posibil observator, (chiar si intamplator, adica total nemotivat, daca ii rasare in cale, si se impiedica de el), pe cel putin 2 nivele, de ex., dar nu limitat la, cognitiv-rational, si emotional, si pe cel putin 2 domenii, de ex. politic si social, sau filozofic si fizic, etc. orice, numai 2 din fiecare sa fie, atat in legatura cu nivelul, cat si in legatura cu domeniul, desigur, cu cat un obiect de arta devine mai interpretabil pe mai multe etaje si domenii, si totodata si traslatabil in mai multe feluri, el avand si o posibila valoare artistica autentica, putand sa se apropie chiar si de nivel de geniu, cand e vorba de interpretabilitati sau translatabilitati univerasle, asa de exemplu cum ar fi cateva din operele lui Leonardo da Vinci sau cel putin unul din filmele lui Michelangelo (Antonioni).

    (Disclaimer: Am dat doar un exemplu, nu doresc ca rudele in viata ale altor artisti de geniu sa se simta lezate, sau, mai rau, sa se sperie cumva proprietarii unor obiecte de arta, ca s-ar putea ca dupa ce se publica tratatul meu, unele din posesiunile lor nu vor mai indeplini criteriile de obiect artistic de nivel de geniu, deoarece am sa includ, in mod etic, daca tot e vorba de o "estetica etica", si cateva exceptii care sa lase unor oameni si o posibilitate de aprecieri de nivel subiectiv, desigur daca nu contravin vreunei legi ale eticii universale, sau vreunei al legi in vigoare in acel moment.)

    RăspundețiȘtergere
  15. P.S. sorry de ceva greseli de gramatica, si de cateva omisiuni, de ex., (dar nu limitat la), in paragraful 2 din partea 1, cuvantul "mod" ar fi trebuit sa fie la plural, "moduri", sau in legatura cu regulile de eticheta, ele vor fi aplicabile si pertinente si propritarilor si vanzatorilor de obiecte de arta, si criticilor si cenzorilor de arta.

    RăspundețiȘtergere
  16. P.P.S. Criticii si cenzorii de arta vor trebui sa fie profesionisti si licentiati, verificabil documentar autentic, altfel nu indeplinesc criteriul de grupa profesionala, si se vor incadra si conduce dupa regulile pertinenete consumatorilor sau, eventual, business-manilor de arta obisnuiti.

    RăspundețiȘtergere
  17. @ Anonim: Gandindu-ma mai bine, imi dau seama cat de superficial am tratat-o incepand cu titlul, care sugereaza ca si dragostea ar fi un demon. Poate ca necunoscand sursele de inspiratie si natura ideilor, am citit doar la suprafata. Dar ceva m-a atras la acest autor inca dinainte de a citi aceasta prima carte. Recunosc ca nu m-am documentat aproape deloc in privinta lui, ci a fsot pur si simplu un imbold. Mi se intampla adesea. Deocamdata nu am la dispozitie Un veac de singuratate, dar este una din cartile sale pe care as vrea neaparat sa o citesc. Mi-a mai atras atentia si A trai pentru a-ti povesti viata. Probabil le voi achiztiona in viitor. Sau voi face efortul sa le citesc in format electronic, desi nu ma prea incanta, caci am senzatia ca se pierde din farmecul cartii. Multumesc pentru recomandari!

    RăspundețiȘtergere
  18. eu sunt anonim 2 si am un mesaj pentru anonim 1:
    se vede clar ca fie ai cunostinte de recenzii si comentarii literare, fie ai zbunghit textul. cum inclin inspre prima varianta trebuie sa iti spun o diferenta: tu prezinti un comentariu literar asupra unui roman, ea prezinta o recenzie. intelegi diferenta ... o recenzie poate fi subiectiva pan la urma

    RăspundețiȘtergere
  19. Pentru Anonim 2: Prezint conceptii dintr-o lucrare de doctorat si sunt cadru didactic universitar la Universitatea de Vest din Timisoara, lector doctor, mai exact si am peste 10 ani de cercetare pe Marquez. Tin cursul de literatura hispano-americana de 4 ani. Nu fa astfel de judecati de valoare legate de conceptiile mele deoarece am parcurs sute de studii pe acest scriitor pe care la cerere ti le pot pune la dispozitie in format electronic. Fac asta doar sa-ti demonstrez ca sursele mele nu vin din recenzii, adica din abordare detasata, ci din cercetare. Cerceteaza si tu si vino cu sugestii de lectura viabile, nu am absolut nimic impotriva. Lucrurile pe care i lea-am transmis Andreei sunt cateva repere pe care sa le foloseasca in intelegerea lui Marquez. Sunt bucuros ca apreciaza si ma bucur din tot sufletul ca exista oameni ca ea, oameni care nu lasa literatura buna sa moara si o popularizeaza atat de eficient.
    Andreea ma bucur ca ti-au folosit la ceva sugestiile mele si vreau sa-mi cer scuze pentru tonul putin cam acid, dar m-am simtit dator sa le fac in contextul de fata. Numai bine si succes in continuare

    RăspundețiȘtergere
  20. Scuzati greselile de scriere. Se datoreaza faptului ca am scris repede. Stiu ca se scrie "le-am" :))

    RăspundețiȘtergere
  21. Andreea,am uitat sa mentionez mai sus, daca ai nevoie de romane in format electronic si nu le ai in calitate buna ti le pot trimite cu cea mai mare placere deoarece le am complete fara greseli de scriere. Doar scrie-mi aici si ti le voi trimite pe mail.

    RăspundețiȘtergere
  22. @Anonim 1: Eu, care sunt cu diverse anxietati intermitente legate de probleme de securitate umana, am ramas nelamurit re. periculozitatea intepretarii "gresite" a unei lecturi. E important pt. mine, mai ales ca acum stiu ca esti om profesionist cu licenta, sa aflu la ce te refereai, si daca te refereai in general sau doar la acest scriitor in mod specific, deoarece doresc sa imi ajustez, daca e cazul, si regulile de eticheta aplicabile consumatorilor de arta si cenzorilor din viitorul meu Tratat de Estetica etica, (pe artisti neputand sa-i oblig sa se conformeze vreunui cod specific f stringent de eticheta, iar pe business-menii de arta considerandu-i prin default competenti re. eticheta de busness datorita motivatiei principale a activitatii lor).

    RăspundețiȘtergere
  23. Se pare ca avem dispute pe teme literare, ceea ce e mai bine decat daca s-ar fi dezbatut teme politice sau mondene. Stiu ca recenzia este o analiza subiectiva, analiza e mult spus, sunt niste impresii si sunt sigura ca si Anonim 1 stia asta si eu am primit comentariul nu ca pe o critica, ci ca pe o indrumare. Mi-au prins bine lamuririle sale, mai ales pentru ca imi doresc sa descopar cartile lui G.G. Marquez si acum stiu ca nu trebuie citite superficial, reperele punctate de el m-au ajutat sa privesc altfel o carte pe care o percepusem doar din punct de vedere estetic. Mai am o nelamurire in legatura cu o carte de Mario Vargas Llosa, si l-as ruga pe Anonim 1, daca poate, sa ma elucideze in privinta ei pe pagina respectiva, unde am exprimat ce anume nu am inteles.
    http://andreeaiuliatoma.blogspot.com/2011/11/un-roman-erotic-impresionant-elogiu.html

    RăspundețiȘtergere
  24. anonim 1: jos palaria in fata ta.
    ps: despre labis si nichita stanescu nimic?!

    RăspundețiȘtergere
  25. Mai anonimilor, n-ati vrea sa va alegeti un pseudonim sa ma pot adresa mai usor? Mai ales ca nu faceti parte dintre cei ce folosesc anonimatul in scopuri "necurate".

    RăspundețiȘtergere
  26. Andreea, am lasat un comment la adresa despre cartea lui Llosa...sper sa te lamureasca...e una dintre cartile pe care, in ciuda temei, o discut cat se poate de deschis cu studentii mei. App mi-am luat, dupa cum ai cerut un pseudonim...

    RăspundețiȘtergere
  27. @Daniel222: Daca mai intri pe aici si vezi comentariul acesta, te-as ruga daca imi poti trimite pe mail
    Un veac de singuratate
    Douasprezece povestiri calatoare
    Generalul in labirintul sau
    Cronica unei morti anuntate
    Stiri despre o rapire
    A trai pentru a-ti povesti viata
    Ceas rau
    Ochi de caine albastru
    Vijelia
    Aventurile lui Miguel Littin

    Bineinteles daca le ai. Eu am cateva din ele, dar sunt foarte dezordonate, nu intelegi mai nimic. Iar unele nu le am deloc.

    RăspundețiȘtergere
  28. andreea toma , daca ai primit romanele si daca ai incuviintarea sa le dai si altor persoane m-ar interesa Un veac de singuratate macar!
    de asemenea iti recomand Cronica unei morti anuntate - are puterea de a ne arata granita mica dintre fericire si tragedie dintre bine si rau http://omulvaly.wordpress.com/2014/01/27/cronica-unei-morti-anuntate-g-garcia-marquez/
    P.S. blogul meu nu e la inaltimea blogului tau deoarece derapez prin advertoriale , insa am infiintat categoria CARTE unde vreau sa tin ce e de valoare !
    date de contact crt.valy@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...