luni, 24 octombrie 2011

Marin Preda- Delirul


Modul in care am ajuns sa citesc aceasta carte mi s-a parut inedit fata de cartile anterioare. O tot vazusem in anticariate, dar nu mi-a facut cu ochiul in mod deosebit…. doar mi-a iesit in cale de foarte multe ori, pe rafturile ticsite de carti. Si, intr-o seara, o gasesc si in hypermarket, intr-o varianta noua si la un pret destul de mic. Fiind cozi imense si neavand chestii urgente de cumparat, am parasit magazinul fara ea. A doua zi, insa, terminasem o carte si, sub un impuls de moment, am mers pe jos pana la hypermarket special pentru a cumpara cartea aceasta. Si, firesc, in aceeasi dupa-amiaza am inceput-o, pe indelete, citind intai biografia apoi prefata.

Am fost surprinsa sa descopar ca in acest roman, neterminat de altfel, sunt reluate persoanjele din Morometii, dar intr-o perioada istorica mai cumplita, mai dificila- in timpul celui de-al doilea razboi mondial. In afara de Morometii, citita de mult, in timpul scolii, nu cunosteam opera lui Marin Preda. Si am fost suprinsa intr-un mod placut. Desi mi-a luat vreo saptamana sa o termin, am citit-o cu drag si cu mult interes, am patruns in atmosfera descrisa si nici macar episoadele ce tratau chestiuni istorice nu m-au plictisit, dimpotriva, mi-au starnit curiozitatea. Nu stiu in ce masura detaliile cu caracter istoric sunt conforme cu realitatea, dat fiind faptul ca nu sunt o cunoscatoare a acelei perioade, insa trebuie sa recunosc ca viziunea oferita este una cat se poate de interesanta. Evenimentele politice sunt prezentate nu doar prin ochii omului de rand, ci si prin ochii marilor personalitati ce au marcat istoria mondiala- Hitler, Stalin, dar si nationala- Antonescu.

Dar nu este doar o carte despre razboi. Uneori, acesta pica in subsidiar, in prim plan aratandu-se povesti de dragoste, povesti de viata. Mi-a placut mult inceputul romanului, cand actiunea se desfasoara la tara, in binecunoscutul sat Silistea Gumesti, dar nici decorul citadin al anilor ’40 nu mi-a displacut. Eroul principal, Stefan a lu’ Parizianu, pleaca din sat si isi incearca norocul in capitala, unde in scurt timp reuseste, spre surprinderea rudelor, sa se ajunga, angajandu-se la un celebru ziar al vremii. Vremurile tulburi- guvernarea legionara si apoi caderea acesteia, intrarea Romaniei in razboi alaturi de nemti impotriva rusilor, se rasfrang in viata personajului, insa nu intr-atat incat sa umbreasca intru totul simtamintele de iubire ce se nasc incet-incet in sufletul sau. Pe acest fundal, istoria sa de amor se impleteste cu istoria tarii, pe care o traieste pe viu, uneori valtoarea evenimentelor facandu-l sa uite de sine, de fata ce-o iubeste.

Dat fiind faptul ca, din nefericire, autorul nu a mai apucat sa finalizeze acest roman, ramanand posteritatii un singur volum din cele doua preconizate, nu putem sti ce soarta a avut aceasta poveste de dragoste, romanul intrerupandu-se intr-un moment in care planeaza incertitudinea. O ceata se asterne astfel peste destinul lui Stefan, dar si peste parcursul ulterior al razboiului.

Perspectiva asupra razboiului si asupra partilor implicate este una ce naste multe semne de intrebare. Nu trebuie trecut cu vederea faptul ca romanul a aparut intr-o anumita perioada istorica, in care nu putea fi publicat orice. Astfel, nu imi pot face o parere clara si nici nu vreau sa judec evenimentele prezentate ce implica orientarea politica a personajelor. Ca simple povesti, fara a simpatiza cu vreuna din parti, merita citite, valoarea lor literara este indiscutabila.

11 comentarii:

  1. Și mie mi-a plăcut „Delirul”, dar dacă spui că încă n-ai parcurs prea mult din opera lui Marin Preda, recomand cu drag două cărți care pe mine m-au impresionat. „Marele singuratic”- a rămas una din cărțile mele preferate, deși am citit-o cu mult timp în urmă. Prezintă o perioadă din viața mezinului Moromeților, Niculae. Un alt titlu ce merită atenție este „Cel mai iubit dintre pământeni”. Poate îți faci timp și pentru ele cândva.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Renata: Marele singuratic abia am cumparat-o la Kilipirim, cealalta nu o am, dar poate o voi cumpara. Stiu ca e voluminoasa, adica vreo 3 volume, dar nu ma sperii. Multumesc pt recomandari!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "Cel mai iubit dintre pamanteni" este geniala. Am reusit sa o citesc in 4 zile :) Chiar merita citita!

      Ștergere
    2. O, da! Am citit-o și pe aceasta. Minunată, într-adevăr. :)

      Ștergere
  3. What's up friends, its enormous paragraph on the topic of cultureand completely explained, keep it up all the time.

    my homepage ... Was ist das leckere an der glutenfreie Essensweiße
    My web page: Glutenunverträglichkeit

    RăspundețiȘtergere
  4. Aseara am inceput sa citesc "Delirul". Este foarte interesanta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Marin Preda este cel mai mare scriitor roman! Chiar si neterminat, Delirul e mai bun decat multe romane romanesti! Despre "Cel mai bun dintre pamanteni" pot adauga ca imi pare foarte rau ca nu este tradus intr-o limba de circulatie internationala ca sa poata fi savurat si de straini...

    RăspundețiȘtergere
  6. Trebuie sa citesti si Intrusul.Desi nu e asemanator cu Morometii,o consider o carte geniala!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu siguranță o voi citi. Mulțumesc că mi-ai amintit de această carte.

      Ștergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...