miercuri, 12 octombrie 2011

Se fura recenzii! Cum fac sa actioneze legea drepturilor de autor?


Un incident recent legat de niste recenzii m-a determinat sa-mi pun problema protejarii continutului de pe blog. Nu stiu cum se procedeaza, dar ma gandesc serios sa fac ceva pentru a proteja prin legea drepturilor de autor ceea ce scriu eu aici, cu relevanta pentru alte persoane, ce ar putea fi furat cu un simplu copy/paste. Nu m-am gandit pana acum la asta, insa ceva m-a facut sa deschid ochii. Nu mi s-a furat nimic mie, insa am constatat un asemenea fapt, datorita memoriei mele care de data asta nu stiu ce a facut dar a lucrat fara sa i-o fi cerut.

Citeam o recenzie si, la un momentdat, imi dau seama ca am mai citit acele fraze undeva. Stiind ca acolo unde citisem se scriu recenzii de fiecare in parte, nu se copie recomandari din alte parti, m-am gandit ca poate, din intamplare, am citit intr-o zi blogul persoanei respective. Si apoi, cautand in browser, intre 20 si ceva de pagini deschise, gasesc recenzia in cauza. Ca sa ma conving ca nu sunt in fata unui furt, zic sa verific si alte recenzii ale acelei persoane. Ca poate cea pe care o citisem anterior e publicata tot de ea pe alt site, caci se mai procedeaza si asa. Si am luat inca 3 recenzii si… surpriza, toate erau copiate de pe alte site-uri. Nu copiase recenziile in intregime, ci sarind unele paragrafe. Deci, se fura si recenziile. In ce scop, nu inteleg. Eu nu vad ce satisfactie poti avea. Mai inteleg sa furi alte chestii materiale, ca poate ai un folos de pe urma lor, dar recenzii… de ce ai fura recenzii?

Pentru mine e o placere sa le scriu, e o forma de a-mi consemna undeva ceva din cartile citite, chiar daca nu sunt rezumate, ci mai mult impresii. Cand o carte ma impresioneaza, cu atat mai  mult simt nevoia sa imi exprim senzatiile, trairile legate de ea. Caci nu am scris recenzii la toate cartile citite. Unele nu m-au marcat atat de mult sau nu au sadit in mine dorinta de a scrie ceva despre ele. Si, revenind la subiectul principal, nu-mi dau seama ce poti avea de castigat copiind nu neaparat o recenzie, ci un text de pe net. Popularitate? Aprecieri pentru ceva ce nu-ti apartine? Sau poate premiile ce se ofera la anumite concursuri? Doar daca ma gandesc la un eventual premiu pot intelege comiterea faptei, dar nu o aprob.

Asadar, pentru mine e un semnal de alarma. Voi verifica aleatoriu daca mi-a fost furat vreun text si ma voi informa in ceea ce priveste drepturile de autor. Aici nu se plagiaza! (desi copy/paste-ul nu stiu daca poate fi numit plagiat)

LATER EDIT: Site-ul este Serial Readers, un loc drag mie, caci acolo e lumea cartilor.

8 comentarii:

  1. de ce nu dai în vileag postul (blogul) respectiv?! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. @ Scorchfield: Recenziile au fost sterse de administratori. Persoana ce furase era un simplu utilizator ce ma indoiesc ca poate fi identificat. Site-ul e cat se poate de serios, dar uite ca apar si personaje care nu corespund acelorasi standarde de corectitudine. N-am cerut permisiunea de a da numele site-ului, caci nu are relevanta,site0ul nu are vreo vina, insa mi-am facut datoria de a sesiza problema si administratorii au reactionat in consecinta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cei care au în administrare astfel de site-uri poartă totuși o vină, aceea de verificare a postărilor.
    Pentru că mă gândesc de ce au mai deschis asemenea locuri virtuale publice dacă informațiile suferă de lipsa autorului real?!

    Oricum, mai trece ceva timp și pentru asta.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Scorchfield: Practic, poti posta direct, fara vreo aprobare. E usor, deci sa trisezi. Pana acum nu au fost probleme, au fost doar cititori seriosi. Cred ca de-acum inainte vor verifica fiecare recenzie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nu numai satisfactia materiala poate justifica un furt.
    Furtul intelectual se face, cred eu, pentru apreciere si pentru succesul in fata altora, lucruri de care unii sunt dependenti si pentru care nu s-ar da in laturi de la nimic.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am cautat pe net informatii despre cresterea capsunilor, pomicultura(in special nucii si merii), plus alte chestii. Doar pe Google am gasit acelasi articol pe cel putin 10 site total diferite. Unele site au pus link catre sursa, desi le copiase tot articolul, altii nu. Pana la urma, nici nu imi pot da seama cine este autorul original.
    Furtul poate fi fizic sau virtual, asta este o certitudine.

    RăspundețiȘtergere
  7. Motivele pentru care se copiaza (fura) articole, fie ele recenzii sau informatii utile, sau orice altceva, pot fi multe:
    -dorinta de afirmare
    -banii
    -prostia
    -incapacitatea de a crea continut propriu
    OFF Topic. Cam aiurea cu pagina asta special pentru comentarii. Caci cine citeste articolul nu vede din prima si comentariile, lucru ce dezavantajeaza cititorii.

    RăspundețiȘtergere
  8. Andreea, din pacate sunt si astfel de persoane. Motivele sunt uneori lesne de inteles (diverse castiguri), alteori ne este peste putinta sa intelegem. A fura textul cuiva, recenzia in acest caz, mi se pare un gest deplasat si lipsit de judecata.

    Dar dupa cum spune si Amiuta, unii doresc aprecierea altora astfel incat nu s-ar da in laturi de la nimic.

    Atata timp cat sunt oameni corecti, cat sunt oameni care sesizeaza astfel de abateri, cred ca ele pot fi prevenite fara a leza drepturile altora.

    Scorchfield, respectivul site este un loc in care utilizatorii pot comenta si lasa propriile recenzii. Faptul ca nu am realizat imediat ca acele texte fusesera preluate din alte parti e pentru ca in prima instanta avem incredere in cei care isi fac cont, care isi impartasesc parerile despre cartile preferate. Insa abaterile nu le toleram si la primul semn de intrebare asupra activitatii sau prima sesizare luam masuri, cum a fost cazul de fata.

    Daca Andreea doreste, poate mentiona numele sitului, nu avem nimic de ascuns.

    Seara frumoasa!
    Andres

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...