miercuri, 10 august 2011

Tiganii si politaii


Aseara, pe la 10 jumate, cam cand incepuse sa ma ia cu rau, desi intarziasem destul pentru cea mica, ne-am oprit in fata blocului cateva minute sa vorbim cu prietena mea si cu sotul acesteia, ca nu ne mai vazusem de ceva vreme. Si cum stateam noi afara, barbatii pe banca, noi in picioare alergand dupa cea mica, vad un grup de tigani venind dinspre pod. Baieti, fete, sa fi fost vreo 7-8. Doi dintre ei mergeau in fata, carand ceva intr-un sac de rafie, cam in genul in care ii vedeai uneori carand televizoae intr-o patura. Mie de asta mi-a amintit bagajul lor, in felul in care il duceau, dar era totusi mai mic decat un televizor…sau poate ca era unul micut…in fine…genul ala de tigani care cara ceva de furat.
Cum imi povestea prietena mea diverse, ajung astia aproape de noi si, deodata, ii vad oprindu-se langa noi, ca in spatele unui paravan, schimbati la fata de parca inaintea lor s-ar fi deschis brusc o prapastie. Amica mea era cu spatele la ei, eu cu fata la ei, le vedeam perfect moacele…numai ca nu puteam sa ii zic nimic si ei. Ma fortam sa nu ma apuce rasul. In mintea mea, mi-am zis ca sigur au vazut politia si,  intorcandu-ma sa ma uit in directia in care se uitau ei, am vazut masina politiei parcata ceva mai in fata, la distanta rezonabila incat sa nu ii fi vazut.
Se sfatuiau intre ei ce sa faca, sa o ia prin gang, sa ocoleasca…dar pe acolo, daca dadeau de politie, nu prea aveau cum sa se mai faca scapati. Altul era mai curajos: “Hai, ma, pe-aici, ca pe mine ma cunoaste.” “Lasa, mai bine ocolim putin decat sa…”
Faceam eforturi considerabile sa nu rad, caci se pare ca eram singura din ai mei care observasem totul…nici nu o mai ascultam pe prietena mea. Nu mai reuseam sa fiu atenta. Dupa cateva minute, a plecat politia si au plecat si ei. Acum, nu stiu daca aveau ceva furat sau se temeau sa nu fie luati la intrebari. Totusi, sa umbli asa, in turma, cu marfa furata, nu cred ca e indicat, ca atrageau prea mult atentia.Poate era un lucru oarecare, dar, stiindu-se tigani si probabil si cu antecedente, normal ca s-au schimbat la fata cand au vazut politia.
Ce sa le faci, daca si-au facut un bun renume ca natie…si nevinovati sa fie, tot sunt priviti cu suspiciune. Dar stiu ca exista si altfel de tigani. Probabil o sa-mi fac timp intr-o zi sa va povestesc despre un astfel de om, pe care nu vreau sa-l asociez acum cu acest subiect, mai ales ca nici nu se mai afla printre noi. Altadata…

Un comentariu:

  1. In tabara a fost si un grup de la Targoviste, parca, de tigani si cocalari borati, frate. faceau numai scandal intre ei, a venit si militia de vro 2 ori; se uitau insistent si prosteste dupa fete. Era sa si troznesc alaltaieri seara pe vreo doi care se impingeau inainte sa intram la masa si care au intrat in mine.
    Moarte tiganilor! Sapun si pantofi din ei!

    RăspundețiȘtergere

Ce rămâne din noi

Pe timpul foametei de după al doilea război mondial, copii din satele sărace ale Moldovei au fost suiți în trenuri și duși în Ardeal, acolo ...